Pagina's

maandag 8 juni 2020

Retro micro vakantie

De werkdagen en weekenden rijgen zich aan één. Het lijkt wel of we in een trein zitten die alsmaar door rijdt zonder tussenstops. Retro vrouw en vriend zijn toe aan een tussenstop dus tijd voor een micro vakantie!

Omdat het weer in onze regio afgelopen weekend nat en winderig zou zijn, hebben we gekeken waar in Nederland de zon ging schijnen. Dit zou in het uiterste zuidelijke puntje zijn. Wij vertrokken zaterdag eind van de ochtend richting Maastricht. Retro Vrouw had lekkere broodjes gesmeerd voor onderweg en Retro vriend was de chauffeur en zorgde voor gezellige muziek. Het was heerlijk rustig op de weg. In de buurt van Eindhoven deden we even een plaspauze en merkte al dat de zon wat meer achter de wolken tevoorschijn kwam.

Halverwege de middag kwamen we aan bij ons hotel. Retro Vriend had een lastminute weten te boeken in een echt kasteel - wauw! Het hotel zag er prachtig uit. Corona technisch wel fijn dat we op onze kamer ramen konden openen i.p.v. airco. Na inchecken zijn we met de auto richting het centrum van Maastricht gereden. Daar een heerlijke late lunch genomen en een paar uur geslenterd door de stad. Wat is Maastricht toch mooi en wat zijn de mensen gastvrij! Na de wandeling hebben we een klein diner gegeten en zijn we zachtjes aan weer naar het hotel gereden. In de sjieke hotelbar hebben we ter afsluiting nog een cocktail gedronken.

Zondagmorgen werd Retro Vrouw wakker met een zere rug. Ik had heel de nacht liggen woelen in het hotelbed - kon niet slapen omdat het matras een plumpudding was. Echt veel te zacht! Ook zat er om het matras een plastic hoes of iets dergelijks waardoor het super klam en klef aanvoelde. Ben maar snel opgestaan en gaan douchen want om 10.00 hadden we een ons ontbijt besproken en ik wilde vooraf nog even in de mooie kasteeltuin wandelen. Een prachtig tuin/park met allemaal fruitbomen, doorkijkjes, waterpartijen etc. Fijn om zo even wakker te worden in de stilte met het gefluit van vogels op de achtergrond. Na deze wandeling weer richting hotel voor het ontbijt.

In verband met Corona hadden ze geen buffet maar kon je van tevoren opgeven wat je s'ochtends wilde eten. Eenmaal aan tafel werd je ontbijt gebracht en kon je, als je nog meer wilde eten, dit altijd aan het personeel vragen. Wij hadden precies goed ingeschat wat we wilde eten want alles ging schoon op. Retro Vrouw vind deze bediening stiekem veel fijner dan zo'n buffet. Ook denk ik dat er zo veel minder voedsel verspild wordt omdat er minder weggegooid hoeft te worden.

Bij het uitchecken heb ik nog wel even geklaagd over het plastic plumpudding matras. Wij hadden een standaard Comfort kamer geboekt maar bij een Comfort Plus kamer zouden er andere bedden en matrassen zijn. Eigenlijk gek dat je voor een paar tientjes een beter bed en matras krijgt. Waarom doen ze dit niet standaard in iedere kamer? Ondanks dat het hotel echt top was zou ik hier niet zo snel weer een kamer boeken. Een goed en schoon bed is toch wel één van de vereiste voor een prettige slaapbeleving.

Eind van de ochtend zijn we weer de auto ingestapt. Retro Vriend was nog nooit in Valkenburg geweest dus zijn we daar nog even heen gereden. Normaal stikt het hier van de toeristen maar dat viel nu erg mee. Wij hebben door het historische centrum gewandeld en koffie gedronken en zijn daarna weer huiswaarts gegaan. Op de terugweg een toeristische route genomen met pontje en nog een zeer late lunch genoten in één van ons favoriete restaurant aan de Lek. Eind van de middag weer thuis en uitgebreid met de Retro katten geknuffeld. Al met al zijn we 30 uur weggeweest maar het voelde als een paar dagen vakantie. Misschien gaan we volgend weekend weer op micro vakantie.